31.03.2025
На 29 и 30 март студентите от магистърската програма по „Бизнес администрация“ на английски език към Стопанския факултет на Софийския университет проведоха учебни занятия по дисциплината „Foundations of Successful Sales“ в реална търговска среда – търговски център The Mall.
Обучението е част от иновативна академична програма, акредитирана от Association of MBAs (AMBA) – международно признат знак за изключителни постижения в бизнес образованието. Тази престижна акредитация се присъжда само на програми, които отговарят на най-високи стандарти в преподаването, съдържанието и връзката с бизнеса, като гарантират цялостно и практико-ориентирано обучение на бъдещите лидери.
Преподавателският екип, в състав проф. д.ик.н. Невяна Кръстева и гл. ас. д-р Алексей Потебня, постави пред студентите предизвикателството да изследват в дълбочина една от най-динамичните и комплексни сфери на маркетинга – личните продажби. В условията на съвременната икономика, тази област изисква не само задълбочени знания, но и висока емоционална интелигентност, способност за изграждане на доверие и индивидуален подход към клиента – качества, които към днешна дата остават трудно постижими за изкуствения интелект.
Занятието се проведе в два етапа. В събота, 29 март, студентите усвоиха основните теоретични постановки, свързани с личните продажби и търговската комуникация. В неделя, 30 март, те пренесоха обучението извън академичната среда и прекараха деня в търговски център The Mall, където трябваше да изберат търговски обект, който отговаря на личните им вкусове и предпочитания. В рамките на поставената задача студентите се припознаха като част от целевата аудитория на обекта, преживяха потребителското изживяване от първо лице и наблюдаваха внимателно поведението на търговския персонал.
Целта на теренната работа бе участниците да приложат разнообразни техники за събиране на информация, да анализират компонентите на маркетинговия микс и да формулират професионални изводи относно качеството на обслужване и уменията на персонала. Специален акцент бе поставен върху атмосферата в търговските обекти и начините, по които продавачите изграждат ефективна връзка с клиента. За да се избегне изкривяване на наблюденията поради социална желателност, студентите и техните преподаватели бяха облечени неформално и се държаха естествено – като типични потребители, посещаващи търговския център през уикенда.
В заключителната фаза на обучението, студентите изготвят подробен анализ на избрания обект, основан на самостоятелно разработена в консултация с преподавателя изследователска методология, съобразена с особеностите на средата и с конкретните цели на наблюдението.
Обучението по продажби не приключва с тази инициатива. През месец април участниците ще насочат вниманието си към атмосферата и визуалната комуникация в различни търговски обекти, а през месец май, в партньорство с Трансформационната лаборатория по геймификация към Стопанския факултет, ще изследват елементи на геймификация в магазините за мебели. Това е част от дългосрочната стратегия на факултета да съчетава академичната строгост с актуалните бизнес предизвикателства.
Интеграцията на реална бизнес среда в обучението е устойчива и съзнателно поддържана практика, залегнала в дългосрочната визия на Стопанския факултет за подготовка на висококвалифицирани, адаптивни и етично отговорни специалисти.